Nättidningen som belyser polisernas vardag.
Blåljus - Logotype
Publicerat 2015-05-29 08:30

Hundburar överklagas

Polisens hundburar är för små, det har flera rättsinstanser kommit fram till. Men polisen håller inte med och överklagar beslutet till högsta instans. "Större burar skulle kunna innebära en fara för hundarna", säger Fredrik Landberg.


För drygt ett år sedan inspekterades några av polisens hundburar i Skåne.
Länsstyrelsen ansåg att burarna som satt i personbilarna var för små och förbjöd polisen att använda dem.

 

Hundpolis Gotland.Beslutet överklagades dock av polisen. Först till förvaltningsrätten, sen till kammarrätten och nu i veckan också till högsta förvaltningsdomstolen.
– Vi hoppas att de ska ge oss prövningstillstånd och att vi sen ska få gehör för våra synpunkter, säger Fredrik Landberg på utvecklingscentrum Stockholm, till polisen.se.


Myndigheten anser nämligen att burarna uppfyller kraven på storleken.
– Vi har byggt hundburarna så nära minimikraven som möjligt eftersom vi anser att det är bäst för hundarna. Om burarna är för stora riskerar hundarna att fara runt och skadas i dem vid en utryckning.


Parallellt med rättsprocessen har rikspolischefen lämnat in en framställan till Jordbruksverket. I den begär han att polisen får dispens med minimimåtten tills vidare, i andra hand för tre år för att hinna med omställningen.


– Vi vill också göra en vetenskaplig studie av hur hundarna påverkas av att transporteras i burarna – både fysiskt och psykiskt.

Det finns cirka 400 hundburar av den omdiskuterade modellen inom polisen.


– Vi har lagt ner mycket tid och pengar på dem. Det är inga vanliga stålburar utan de är särskilt framtagna i mjukt material och har temperaturmätare, en separat ventilation och en evakueringslucka in i bilen.

 

På grund av överklagandeprocessen har polisen kunnat fortsätta använda de befintliga burarna i hundverksamheten.


– Vi hoppas att vi kan fortsätta så sedan också. Vi kan inte ta fram en paniklösning som försämrar både för vår verksamhet och för hundarna. Det skulle naturligtvis få negativa konsekvenser för verksamheten om vi inte längre kan köra hundarna i våra personbilar. Det är ju besvärligare att köra med en buss i svårtillgänglig terräng vilket man ofta behöver när man söker efter försvunna personer, säger Fredrik Landgren.

 

Utvecklingscentrum Stockholm och rättsavdelningen har hand om den rättsliga processen. Region Väst, som har nationellt ansvar för hundverksamheten, driver frågan om dispens mot Jordbruksverket.

 

Nyhet och bild från Polisen.se

 

Blåljus har tidigare kommenterat frågan om hundburarna.

Gilla sidan:
Dela
sidan:
Polisfacklig historik i Stockholms stad 1890-1994