Nättidningen som belyser polisernas vardag.
Blåljus - Logotype
Publicerat 2014-12-08 17:20

Medborgarlöften ger luftlandsatt polis?

Vid pilotprojektet (!) i Södertälje som pågår som test av Polisens nya metod med medborgarlöften, kom det fram att bland det som medborgarna störde sig mest på, är buskörning med mopeder. Men om polisen jagar mopeder, har JO åsikter, det kan bli farligt för mopedisten och andra.

I Södra Järva har man liknade problematik, liksom i de flesta förorter. Mopedisterna som inte har rent mjöl i förgasaren, gasar i stället för att stanna när det kommer polisbilar till platsen. Så där har polishelikoptrar använts för att följa mopederna, vilket enligt uppgift till DN varit framgångsrikt.

Exakt hur en polishelikopter stoppar en moped, undandrar sig Blåljus taktiska kunskaper. Vi minns även en MC-olycka där det ansågs att just en helikopters efterföljande kunde ha bidragit. Bortsett från de detaljerna är väl alla sätt att ge bättre kundnöjdhet hos medborgarna lovvärda. Frågan är väl bara hur många helikoptrar vi behöver och vem som betalar bensinen, om det blir ett nationellt koncept...

Alltid aktuella Polistidningen bjuder i dessa yttersta tider i den gamla organisationen på en ABC-överblick inför omorganisationen. I den skriver tidningens chefredaktör Eva Schoultz på bokstaven M om medborgarlöften:
"Medborgarlöften – ”konkreta aktiviteter som kommunen och den lokala polisen publikt lovar att göra för att tillsammans lösa problem” – är en utveckling av dagens samverkansöverenskommelser. De kommer att vara en del av den nya Polismyndighetens verksamhetsstyrning, skriver Polissamordningen.

Polisförbundet är skeptiskt till detta. Risken är att lova runt och hålla tunt, med efterföljande svekdebatt, enligt ordföranden Lena Nitz"...

Tommy Hansson
Gilla sidan: