Publicerat 2019-02-27 08:30

Alternativa sätt att rekrytera till polisen

Vi behöver bli fler poliser. Det säger alla, från samtliga politiska partier till polisledningen. Det har dock gått sådär hittills, med hundratals tomma utbildningsplatser varje termin på Polishögskolan. Polismyndigheten har vidtagit åtgärder för att förbättra rekryteringsprocessen och ge poliseleverna en mer förutsägbar framtid. Gott så.

Det fungerar inte att sänka kraven på de blivande poliserna eller utbildningen utan att riskera att de ställs inför uppgifter de inte klarar av. Och det tycks fler och fler ha insett. Men när inget av de provade recepten fungerat, ville tydligen rekryteringsansvariga på Polismyndigheten tänka lite utanför boxen. -Influencers, det låter väl modernt och bra.

Blåljus har ju usel koll på Instagram, så vi läste Natalia Kazimerska på Aftonbladet som tycks ha förståelse för att en del influencers som är vana vid att åka första klass på flyget, eller besöka de glassigaste krogarna knappast själva skulle ha råd att bli poliser. Eller som Natalia skriver: Varför skulle någon skulle vilja slita med undermålig polislön, när man istället kan leva glassigt influencerliv...
 

Pengar är ju inget problem för Polismyndigheten lägre, så sagt och gjort, kontaktades ett dussin Instagramhjältar för att sprida 24 budskap som skulle locka blivande poliser. De fick tiotusentals kronor var för någon bild och något polispositivt inlägg. Totalt ska den satsningen ha kostat 350 000:-. Okänt dock om det finns ytterligare kostnader då en reklambyrå (Eller som Natalia skriver en ”global influencer marketing network”, en pr-byrå nischad på sociala medier.) tydligen varit inblandad, liksom kanske delar av Polismyndighetens egna kommunikationsavdelning, som enligt uppgift ska bestå av ca 200 personer.

Enligt en kommunikationsstrateg hos Polismyndigheten kontrollerades de använda influencerna avseende att de skulle vara trovärdiga personer. De fick till exempel intyga att de inte var dömda för brott och inte ha en liberal inställning till droger.
 
Polisförbundet och dess förtroendevalda har i stor utsträckning bidragit helt gratis till att puffa för polisutbildningen. Dessutom jobbar vi i motvind för att höja polisyrkets status och göra yrket attraktivt på riktigt, genom att ge konkurrenskraftiga löner och övriga anställningsvillkor. Vi vet att massor av våra medlemmar på samma sätt helt ideellt delat Polismyndighetens rekryteringskampanjer. Men inte ens det har räckt för att fylla platserna på Polishögskolorna, som sagt.
 
En polis som finns på Twitter och jobbar aktivt helg som vardag, natt som dag, mot brottsligheten och otryggheten i Sverige läste Natalias artikel och kunde inte låta bli att fundera. Han skrev:
 
"De bästa rekryterarna är nöjda kollegor. For real ⁦⁩ influensers?"
 
Nöjda poliser och rimliga anställningsvillkor skulle sannolikt fylla polishögskolorna till nästa termin, och dessutom bromsa avhoppen från polisyrket. Tänk om Polismyndigheten använde de pengar som finns klokare...
 
Tommy Hansson





Gilla sidan:


 


Tidningen POLISEN


Brandfacket
Dela
sidan:
Polisfacklig historik i Stockholms stad 1890-1994