Nättidningen som belyser polisernas vardag.
Blåljus - Logotype
Publicerat 2018-04-27 10:00Aftonbladet berättar att Polisregion Stockholm annulerat ett tidigare beslut, att endast särskilt utbildade utryckningsförare skulle få köra med blåljus. Detta då man menar att varje polis ska fatta det avgörandet, och inte ett regionalt beslut. Man kan ju fundera över vad som händer om en outbildad polis kör ihjäl sig eller annan under utryckning. Vems blir ansvaret då?

Stefan Eklund, ordförande i Polisförbundet Region Stockholm säger till Aftonbladet att

facket har varit kritiska till att arbetsgivaren vill att man ska kunna köra utryckning utan utbildning i undantagsfall. Vi har synpunkter dels ur trafiksynpunkt och dels ur arbetsmiljösynpunkt.

 

För arbetsgivaren är det här en numerär- och resursfråga ytterst. Man saknar folk som har utryckningsförarutbildningen. Det har dragit ut på tiden med de nya poliserna och det blir helt enkelt ett utbildningsberg, säger Stefan Eklund till Aftonbladet.

Han säger att beslutet inte strider mot lagstiftningen men att det bryter mot den internpraxis som funnits under många år.

 

– Man måste få den här utbildningen för att förebygga trafikolyckor när man använder sig av utryckning i tjänsten. Dessutom riskerar den enskilda i slutändan att bli åtalad om man råkar ut för olika situationer, säger Stefan Eklund till Aftonbladet.

 

Också Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin på Umeå universitet, som har forskat om polisens förarutbildningar, kritisk i Aftonbladet:

 

– Det är fullkomligt vansinnigt. Körning i trängande fall är ytterst känsligt och allmänheten på vägarna har ju ingen aning om vem som har utbildning och vem som inte har det. Att utsätta personal och omgivningen för förhöjda risker bara för att klara bemanningssituationen är magstarkt och i värsta fall blir det allmänheten som får betala priset.

 

Oavsett vem som får betala priset, befarar Blåljus att det blir den enskilde polisen som får skulden. Det är lätt att känna att det är bråttom när människor är i fara och det går våldsamt till på stan eller i förorten. Och det är ännu lättare att ryckas med av hetsen när tonläget höjs på polisradion ackompanjerad av sirener och blåljus. Det är därför utryckningsförarutbildningen även simulerar hets för att poliserna ska klara av att köra säkert även i extrema situationer.

 

Det allra bästa vore så klart om polisernas grundutbildning på Polishögskolorna innehöll även detta grundläggande moment för polisers duglighet i verkligheten. Då skulle körvana och säkerhetsmedvetande kunna gnuggas succesivt på PHS för att säkerställa att inga onödiga olyckor inträffar, Polisregionerna kunde sedan finslipa och repetera för att vidmakthålla kompetensen. Men nu är vi inte där. Så då gäller det att poliserna får utbildningen typ genast när de ska tjänstgöra vid olika polisregioner. För allmänheten vill inte vänta...

 

Tommy Hansson

 

 

 
Gilla sidan:
Dela
sidan:
Polisfacklig historik i Stockholms stad 1890-1994