Nättidningen som belyser polisernas vardag.
Blåljus - Logotype
Publicerat 2019-02-21 09:20

Polisfacket om polisbrist och polisernas löneläge

Mitti Stockholm har startat en artikelserie som granskar polisbristen i Stockholm. Bristen innebär stenhårda prioriteringar, bland annat att utsatta områden får avstå poliser till särskilt utsatta områden. Eller att angelägna utredningar får vänta på grund av ännu angelägnare utredningar.

I dagens tidning, intervjuas polisfacket i Stockholms City om utvecklingen av polisantalet i området. Och hur polisstationerna stängs för att vi ska komma närmare medborgarna... Polisbristen innebär stora påfrestningar på poliserna, som känner att de inte räcker till, berättar Janne Bengtsson och Patrik Stridsman från Citys polisfack. Det skulle enligt dem behövas minst 200 uniformerade poliser till bara i city, enligt polisfacket.

Bara de tre sista åren har 150 poliser lämnat city, och genomströmningen är kanske störst i landet. En delförklaring kan vara att ingångslönerna för poliser är lika dåliga i hela Sverige, runt 25 000:-/månad, medan det är en annan arbetsmarknad i exempelvis Stockholm. Förutom de extrema merkostnaderna om man måste ha bil för att ta sig till arbetsplatsen.

Så hur ska problemen med polisbristen i innerstaden lösas enligt polisfacket? Mitti Stockholm skriver:

Runt 30 000 kronor är en rimlig ingångslön i Stockholms innerstad, tycker Polisförbundet City.

 

Lösningen? Mer pengar från politikerna, fylla platserna på polishögskolan så fler poliser kommer i tjänst och höja lönerna är en start enligt Polisförbundet. Och att Polismyndigheten tar ett bättre arbetsgivaransvar.

 

– Så man får tillbaka de poliser som lämnat. Polisen behöver vara så bra betald att man inte lämnar yrket för något annat, kompletterar Tommy Hansson, på Polisförbundet i region Stockholm fackets inställning.

 

Läs alla artiklarna i Mitti Stockholm, Blåljus uppskattar att polisfrågan lyfts även ur ett storstadsperspektiv.

 

Tommy Hansson



Gilla sidan:
Dela
sidan:
Polisfacklig historik i Stockholms stad 1890-1994