Nättidningen som belyser polisernas vardag.
Blåljus - Logotype
Publicerat 2018-05-22 08:40

Lärare kritiserar I-lönesatsningar

I Lärarnas Tidning skriver en lärare, Marcus Larsson om hur de återkommande satsningarna på olika lärargrupperna slagit mot kollegialiteten, ett ämne som även Blåljus beskrivit tidigare. Han är djupt kritisk till I-lönesättningens avigsidor, att premiera "duktighet" kan i teorin förväntas få fler att springa fortare. Eller att sluta samarbeta...

Marcus avslutar sin artikel:

 

"Vi har blivit grundlurade i frågan om individuell lön. Stressen ökar hela tiden eftersom alla lärare måste springa fortare för att en del ska få mer i lön och eftersom lärare konkurrerar om statliga lönesatsningar. ­Skolan behöver ett nytt lönesättningssystem där lön sätts efter ­erfarenhet och arbetsuppgifters svårighetsgrad. Inte efter hur många uppgifter lärare hinner utföra.

 

Jag vet att frågan är jobbig men vi måste utvärdera det här med individuell lön. Ibland framställs modellen som en tävling där det bara finns vinnare. I teorin ska de som får höga löneökningar agera lok och dra upp kollektivet mot högre lönenivåer för alla. Jag börjar snarare misstänka att det är en tävling med bara förlorare. Några får mer i lön men ett krav är alltid att lärare får mer att göra."

 

Visst vore det en god idé att även Polismyndigheten lät en utomstående part göra en oberoende undersökning av hur I-lönesystemet fungerat hos oss? Har den ökat trivseln? Samarbetet? Oberoendet? Frispråkigheten? Effektiviteten? Verksamheten?

 

Eller har den gjort poliser ängsligare, mindre benägna till samarbete eller att stötta varandra, och mer lyhörda för chefers gillande än allmänhetens behov? Och hur mycket av chefernas arbetstid tar det att förbereda, administrera och utvärdera alla I-löner?

 

En polis skrev en annan insändare på samma tema 2015, som känns aktuell fortfarande...

 

Tommy Hansson

 

 

Gilla sidan:
Dela
sidan:
Polisfacklig historik i Stockholms stad 1890-1994