Nättidningen som belyser polisernas vardag.
Blåljus - Logotype
Publicerat 2019-05-07 09:10

En större uppgift för en ny reklambyrå

Blåljus har inte alltid varit helt entusiastisk över Polismyndighetens insatser för att värva nya blivande kollegor till poliskåren. Historiskt, har det förekommit allt från helikoptrar, polismotorcyklar och polisbåtar till häftiga bilder på blåljus. Hur realistiskt det har varit låter vi var och en fundera över.


Nyligen kunde vi också läsa om att s k influencers städslat för att göra reklam för idén att bli polis. Å andra sidan är sannolikt en nöjd riktig polis den bästa reklamen för yrket, vilket tål att tänka på. Nu verkar dock Polismyndigheten vara inne på ett nytt spår tillsammans med sin nya mediebyrå, Scream.

 

Dagens Media berättar att polisen använder byrån främst för att få hjälp med rekryteringskampanjer för att locka till sig nya poliser till polisutbildningen. Kravet på att anställa är stort. Regeringen har bestämt att organisationen ska växa till ungefär 40 000 medarbetare vid år 2024, vilket innebär att polismyndigheten behöver rekrytera cirka 22 000 nya medarbetare.


Kampanjen kommer bland annat rulla på TV3 och Kanal 5 med fokus på regionala ”svårrekryterade” områden. Hit hör bland annat Gotland, Dalsland, delar av Skåne och Norrlands inland. Kampanjen kommer även rulla på TV4 vid ett tillfälle i samband med programmet ”Norrlandspolisen” och på TV4 Play. Till det kommer man även gå i radio och göra ett radiosamarbete med Mix Megapol.
 

– Målgruppen är 18-40 år, primärt kvinnor och personer med utländsk bakgrund, säger Lena Glennert, kommunikationsstrateg på Polismyndigheten till Dagens Media. 

– Huvudbudskapet är att det finns en större uppgift. Till det finns det vissa underbudskap såsom ”var den som fortsätter leta”. Tanken är att vi i kampanjen ska beskriva personliga egenskaper och få fram vilken personlighet vi letar efter.

 

 

Blåljus uppskattar att de välproducerade filmklippen ger en realistisk bild av vad polisyrket kan innbära bortom spänning och glamour. Förhoppningsvis ger det nya sökande till Polisutbildningen med realistiska förväntningar på vad som väntar dem i polisyrket. Om Polisförbundet, Polismyndigheten och politikerna dessutom hjälps åt att fortsätta att uppvärdera polisyrket även ekonomiskt, kanske ännu fler poliser blir motiverade att söka som polis och ännu fler befintliga poliser vill influera bekanta att bli polis.

 

Nuvarande ansökningsperiod är öppen mellan 6 - 31 maj 2019. Den avser utbildningen som startar vårterminen 2020. Läs mer här.

 

Tommy Hansson

Gilla sidan:
Dela
sidan:
Polisfacklig historik i Stockholms stad 1890-1994