Publicerat 2019-10-10 13:20

100 poliser blir testpiloter i framtidens polisbilar

Genom åren har det förekommit att poliser funderat över hur det gått till när polisfordon införskaffats, särskilt när en vältränad polis ätit en pizza extra och dessutom tagit på sig skyddsutrustning och ny beväpning. Då har ibland problem uppstått med att komma i eller ur bilen på ett smidigt sätt. Nu verkar Polismyndigheten har lärt läxan, och satsar på en transparent utvärdering med testare från golvet...

Så här beskrivs upphandlingen av nästa generation polisbilar gå till enligt Intrapolis:

"Arbetet med att ta fram nya polisbilar går framåt. Nu annonseras upphandlingen av de nya utryckningsbilarna i kategorin personbilar.

 

I denna första del av upphandlingen är det tre kategorier bilar som är aktuella, det är personbilskombi, crossover och SUV. Alla fordonsleverantörer kan lämna anbud. Tidsplanen är att fordonen ska kunna levereras i slutet av 2020.

 

Fokus på arbetsmiljö

Projektet har fokus på fordonens arbetsmiljö varför en del av utvärderingen är att drygt 100 uniformerade och fullt utrustade poliser, från hela landet, fysiskt får prova och utvärdera fordonen med figuranter som omhändertagna. De drygt 100 poliserna kommer väljas ut efter procentuell fördelning av uniformsstorlekar och kön.


– Det är nytt för Polismyndigheten att låta medarbetarna påverka valet av fordon ur ett arbetsmiljöperspektiv med hårt ställda krav. Medarbetarnas utvärdering av respektive kategori kommer väga väldigt tungt i valet av fordon uppger projektledaren Robert Haaga.

 

Ökad digitalisering

Gällande utrustning så är alla bilar kravställda med kameror vilka har 360 graders bevakning samt radar. Även en kamera med ljudinspelning är kravställd vilken bevakar baksätet och som aktiveras av föraren. En målsättning är att all dataöverföring sker automatiskt till myndighetens övriga system. Radarn ska kunna ge en liknande presentation som bilden visar.

 

– Alla medverkande i projektet har lagt ned ett stort arbete för att utforma arbetsmiljön så bra som möjligt i de kommande bilarna. Vi har också tagit höjd för kommande behov vad gäller utrustning som kan behöva föras med, och inte minst gjort ett kraftigt lyft vad gäller förutsättningarna för it-stöd och dokumentation med hjälp av fordonet, bland annat genom att integrera modern kamerateknik. En viktig milstolpe i arbetet passeras i och med annonseringen. Nu ser vi fram emot vad tillverkarna kan erbjuda, säger Anders Hall, utvecklingschef Noa och styrgruppsordförande för Polisbil 2018."

 

Blåljus uppskattar de höga ambitionerna om arbetsmiljö och att fordonen ska passa framtida brukare. Upplägget borgar för att Polismyndigheten får ändamålsenliga fordon som både går att transportera omhändertagna i och fungerar i det dagliga polisarbetet!

 

Tommy Hansson

Gilla sidan:
TIPSA FRAGA













wwwpolisforbundet.se



Länk till Polistidningen


Polisveteran
Polisveteranerna i Stockholms län


Dela
sidan:
Polisfacklig historik i Stockholms stad 1890-1994