Vagnarnas kaminer bakom många dödsfall i Getåolyckan
Den 1 oktober 1918
kl 18.55 inträffade ett jordskred vid Getå station i nuvarande Norrköpings
kommun. Skredet orsakade den svåraste järnvägsolyckan hittills i Sverige med
såvitt man vet 42 omkomna. Dödssiffran har inte kunnat fastställas med
säkerhet. Järnvägslinjen mellan Åby (utanför Norrköping) och Nyköping invigdes
1915. Innan dess hade sträckan mellan Åby och Krokek undersökts geologiskt. Det
ansågs finnas risk för ras där järnvägen skulle gå längs en förkastningsbrant utmed
Bråvikens strand. Man gav klartecken för bygget. Den 1 oktober 1918 kl 18.26
hade tåg 2138 passerat Getå utan problem. Kl 18.55 bröts den interna telegraftrafiken
och man utgår från att skredet inträffade då. Det tog med sig bl a
telegrafledningarna. När tåg 422 som avgått från Malmö klockan 07.00 kom fram
till Getå draget av det stora snälltågsloket F1200 i en hastighet av 65 till 70
km/tim hade skredet gått. Föraren överraskades eftersom sikten är begränsad på den kurviga sträckan. Loket spårade ur och åkte ned på landsvägen där det
blev liggande på höger sida. De två sista vagnarna stod kvar på spåret,
restaurangvagnen blev stående i 45 graders lutning mellan banvallen och
landsvägen. Övriga vagnar bröts sönder eftersom man på den tiden byggde
karosserna i trä. Det stora antalet omkomna tillskrivs det faktum att glödande
kol från vagnarnas kaminer satte eld på dessa där många passagerare satt
fastklämda. Loket bärgades och reparerades. Det var i tjänst hos Statens
Järnvägar fram till 1937. Då såldes det till DSB i Danmark som använde det
under många år. Bland annat blev det utsatt för ett allierat flygangrepp i
närheten av Korsør 1943. Loket kom tillbaka till Sverige 1963. Idag finns det i
kördugligt skick på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle.Bilden: I förgrunden loket F1200 liggande på sida. Bakom loket de sönderbrutna och delvis förkolnade vagnarna och i bakgrunden restaurangvagnen stående i 45 graders lutning.
En beaglehund som gick på två ben och flög gamla plan
Den 2 oktober 1950
publicerades det första avsnittet av den amerikanska dagspresserien Peanuts
(direkt översättning ”jordnötter”) på svenska döpt till Snobben - en hund av rasen beagle som med tiden reste sig på två ben och flög plan från Första världskriget. Serien som
skapades och tecknades av Charles M. Schulz (1922-2000) blev med tiden en av världens mest lästa och
omtyckta. Serien las ner år 2000 i anslutning till skaparens bortgång. Charles
M. Schulz hade nämligen på 1970-talet drivit igenom ett avtal med distributören
United Features att ingen skulle få teckna serien efter hans död. De första
tecknade Snobben-filmerna producerades redan 1957. "A Charlie Brown
Christmas" den första TV-filmen från 1965 är än idag en jultradition på
amerikansk TV. Närmare 80 halvtimmeslånga filmer och fem tecknade långfilmer
har sedan dess producerats i samma stil. Den femte långfilmen, nu i 3D-format,
hade premiär 2015.
Johnny Cash på Österåkeranstalten
Den 3 oktober 1972 uppträdde Johnny Cash på Österåkeranstalten. Inspelningarna från konserten gavs senare ut på albumet ”På Österåker”. Förutom Johnny Cash och The Tennessee Three medverkade även Carl Perkins och Larry Butler.
Sputnik 1 gav ryssarna tillfällig ledning i rymdkapplöpningen
Den 4 oktober 1957 sände Sovjetunionen upp Sputnik 1 (ryska: Спутник-1), den första konstgjorda satelliten runt jorden. Sputnik 1 stannade i omloppsbana i 92 dagar innan den återinträdde i jordens atmosfär den 4 januari 1958 och brann upp. Uppskjutningen av Sputnik 1 brukar ses som startskottet för kalla krigets rymdkapplöpning.
Agent 007 med rätt att döda först i ändlös (?) filmserie
Den 5 oktober 1962 hade den första James Bond filmen, Dr. No (Svensk titel: Agent 007 med rätt att döda) premiär. Filmen med Sean Connery i huvudrollen baserades på Ian Flemings bok Döden på Jamaica. Den följde bokens handling med bara ett fåtal ändringar. Det skiljer den från de flesta senare Bond-filmer där boken har betydligt mindre att göra med det slutliga innehållet i det som spelades in. På senare år är filmmanus nyskrivna utan koppling till något verk av Ian Fleming.
Banker och politiker bakom börsoro 2008
Den 6 oktober 2008 föll
Stockholmsbörsen (OMXS) 7,12 procent efter oron från Island där alla isländska
banker handelsstoppades. Isländska finansinspektionen tvingade bankerna att
börja sälja tillgångar utomlands. Finanskrisen 2008 nämns på denna plats i
samband med datumet 15 september. Då lämnade amerikanska banken Lehman Brothers
med anor från 1850-talet in sin konkursansökan och det inledde finanskrisen med
följdverkningar under många år. Ännu fem år senare pågick uppstädningen t ex genom
pågående rättsprocesser och utförsäljningar av tillgångar ur konkursbon. Bl a
Island och Grekland påverkades och eurosamarbetet sattes i gungning. Den
amerikanska fastighetsbubblan var en följd av en lång rad beslut av myndigheter
för att stimulera bostadsmarknaden. 1997 höjde kongressen t ex frigränsen för
skatt på reavinster från husförsäljning från US$125 000 till US$500 000. 1999
gavs bolåneinstituten Fannie Mae och Freddie Mac ett uttalat mål från
Clinton-administrationen att 42 % av lånen måste gå till personer med en
inkomst under medellönen för det aktuella geografiska området. Kravet höjdes till
50 procent år 2000, upphörde sedan till 2004 för att därefter under
Bush-administrationen höjas till 52 % år 2005. 2004 beslöt den amerikanska
finansinspektionen, SEC, att låta fem investmentbanker låna ut 40 gånger
volymen av det egna kapitalet (mot tidigare 12). En del kanske klingar bekant
för den som betraktar dagens svenska finanspolitik? Medskyldiga till bubblan
och finanskrisen 2008 var inom parantes också kreditvärderingsinstitut som Moody's
och Standard & Poor's. De gav höga kreditvärdighetsbetyg till utgivare av tvivelaktiga
obligationer som t ex Freddie Mac, Fannie Mae och Lehman Brothers. Det gjorde
de fram till kort före dessas konkurs. Instituten är baserade i USA och valde
att inte stöta sig med de största finansföretagen i USA förrän det blev helt
ofrånkomligt. Kanske en vink om hur mycket man normalt bör luta sig mot deras
värderingar? Bilden: reklam för s k exekutiv auktion av bostad i USA-stad. Sådan auktion tillgrips när husägaren är på obestånd och t ex inte klarar av räntorna på sina lån. Lagstiftningen i USA var sådan att där landade det problemet då hos banken som fick försöka täcka sin utlåningsförlust genom att sälja huset. Husägaren blev av med huset men också sina skulder.
213 knutar i 20 dygn
Den 7 oktober 1986
startades The Long Run där tre Saab 9000 2,0 Turbo kördes 100 000 kilometer med
en medelhastighet av 213,299 km/tim. Det skedde på Talladega Superspeedway, en
av USA:s största och snabbaste motorsportbanor, belägen i Talladega, Alabama.
Företrädare för Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) bjöds in till
fabriken i Trollhättan och fick plocka ut tre stycken nybyggda Saab 9000 2,0
Turbo direkt från monteringsbanan. FIA plomberade bilarna så att de inte kunde
modifieras i efterhand och de skeppades till Talladega. I 20 dygn turades 31
förare om att köra de tre bilarna 100 000 kilometer (motsvarande 2,5 varv runt
jorden) dag och natt med gasen i botten. När man kom i mål hade den snabbaste
bilen kört sträckan med en medelhastighet av 213,299 km/tim med alla stopp för
tankning, förarbyte och normalt underhåll som t ex däcksbyte medräknade. Bilden: en av de Saabar som körde 213 km/tim i 20 dygn på Talladega Speedway i USA.