Nättidningen som belyser polisernas vardag.
Blåljus - Logotype
Publicerat 2017-03-05 00:30

Det hände i historien just idag från 5 till 11 mars:

 

Första officiella färden på svenskt normalspår

Den 5 mars 1856 avgick loket Oscar från Örebro på järnvägarna Örebro – Ervalla och Ervalla - Nora som därmed invigdes som de första allmänna normalspåriga järnvägarna med lokdrift I Sverige. Nora–Ervalla järnväg, NEJ, var en normalspårig järnvägslinje som trafikerade sträckan Nora–Stora Mon–Järle–Torpa–Ervalla. Från Ervalla kunde man fortsätta till Örebro på den tidigaste sträckningen av Köping-Hults Järnväg – en linje som inte blev klar i sin helhet förrän 1867 och som f ö aldrig byggdes fram till Hult eller någon av de andra slutstationerna vid Vänern utan kom att sluta i Örebro. När de svenska järnvägarnas 150-årsjubileum skulle firas var det naturligt att kungen reste till Nora och gjorde det tillsammans med många andra år 2006. I de här trakterna finns landets mest ursprungliga järnvägsmiljöer. På den gamla banans sträckning finns t ex som nämnts orten Järle med ett av landets äldsta stationshus (bilden ovan tagen i 1900-talets början). Här kör också Nora Bergslags Veteran-Jernväg, NBVJ, trafik. Det är en museijärnväg med hemort i Nora.

 

 


 

Slarv och ansvarslöshet kostade 193 livet

Den 6 mars 1987 kapsejsade den brittiska färjan M/S Herald of Free Enterprise (bilden t v) som var på väg från Zeebrugge i Belgien till Dover i Storbritannien. Vädret var klart men före avresan hade den ansvarige för bogporten somnat i sin hytt och bogporten i fören förblev öppen. När fartyget nådde 18,9 knop (35,0 km/tim) började vattnet strömma in på bildäck i stora mängder. Ca 46 minuter efter att hon lämnat Zeebrugge började vattnet på bildäck röra sig. Båten krängde snabbt 15 grader åt babord. Kaptenen girade hårt styrbord i tron att fartyget gått på en sandbank. Efter en halv minut krängde hon kraftigt igen och fortsatte upp till 97 grader inom loppet av 45 sekunder. Fartyget kom att luta sig mot en sandbank. Om inte den funnits där hade hon slagit runt. Vattnet nådde snabbt fartygets elsystem och förstörde både huvud- och reservkraft och lämnade fartyget i mörker. Inget larm hann ges ut. 193 personer omkom. Fartyget bärgades och den undersökning som publicerades i juli 1987 visade att ansvaret låg hos rederiet Townsend-Thoresen och att slarv och ansvarslöshet lett till att sjösäkerheten åsidosatts. Bogportens roll i den här olyckan borde sänt kraftiga varningssignaler till de som med tiden blev ansvariga för att Estonia fick trafikera Östersjön men där fanns ingen som ville höra på.

 

 


 

 

Fem döda i familjetragedi 1932

Den 7 mars 1932 hittades häradshövdingen och politikern Hjalmar von Sydow, hans kokerska Karolina Herou och hembiträde Ebba Hamn mördade i von Sydows bostad på Norr Mälarstrand 24 (bilden t h) i Stockholm. Polisens misstankar riktas snabbt mot Hjalmar von Sydows son Fredrik och dennes hustru Ingun. Spåren leder till hotell Gillet i Uppsala där paret äter middag. Hovmästaren kommer fram och berättar att ”två vänner” till dem väntar i entrén. Fredrik ber sin fru sitta ner i en soffa i hallen, går fram mot de väntande männen men går sen raskt tillbaka till hustrun, viskar några ord i hennes öra och skjuter ett skott i hennes ena tinning. Innan poliserna hinner ingripa skjuter han sig själv med ett skott som blev direkt dödande. Motiven var och förblir oklara. Släktmorden har skildrats i Helena Henschens bok ”I skuggan av ett brott”. De har också dramatiserats i en pjäs av Anders Frigells pjäs på Upsala stadsteater. Monica von Sydow som var dotter till det unga paret von Sydow i dramat intervjuades 2006 i SvD:  https://www.svd.se/ett-barns-borda .

 

 


 

 

Internationella kvinnodagen ordnas 8 mars

8 mars infaller den Internationella kvinnodagen som uppmärksammar kvinnors situation i världen. Den instiftades 1910 av den socialistiska världsorganisationen Andra internationalen. Andra internationalen bildades 14 juli 1889 i Paris, på hundraårsdagen av franska revolutionen. Vid Förenta nationernas första internationella kvinnokonferens i Mexiko 1975 togs initiativ till att införa en gemensam kvinnodag. FN:s generalförsamling beslutade sedan om detta i en resolution 1977. Sedan 1978 finns 8 mars med som internationell kvinnodag på FN:s lista över högtidsdagar.

Bilden: Internationella kvinnodagen på Sergels torg för några år sedan.

 


 

 

En fjärdedel av alla Tokyos hus brann - 100 000 omkom

Den 9 mars 1945 startade 334 bombplan från Curtis LeMays XXI Bomber Command tillhörande Twentieth Air Force från baser på ögruppen Marianerna och inledde ett bombardemang, Operation Meetinghouse, av den japanska huvudstaden Tokyo som fortsatte till dagen därpå. På marken dödades runt 100 000 i de eldstormar som åstadkoms genom napalmbomber. Bombplanen av typ B29 med tryckkabin hade tidigare opererat dagtid på mycket hög höjd. Nu flög de in på från 1500 – 2700 meters höjd under natten. Planen hade lättats på alla sina tunga kulsprutor eftersom Japan vid den här tiden i stort sett saknade nattjakt. Ändå förlorades 12 av de stora bombplanen huvudsakligen i våldsamma, heta uppvindar från den brinnande staden. Närmare en fjärdedel av Tokyos hus var nerbrända inklusive 100 av 287 brandstationer och 100 av 250 sjukvårdsinrättningar. Ändå skulle det dröja runt ett halvår innan den japanska ledningen tvingades kapitulera inför hotet om oändligt mycket större förluster efter att atombomben satts in. Bilden ovan: Tokyo brinner efter anfallet - en fjärdedel av alla hus förstördes.

 

 


 

 

Europas största gruvolycka krävde 1099 döda

Den 10 mars 1906 omkom 1099 arbetare därav många barn vid en gruvolycka i Courrières i norra Frankrike i departementet Pas-de-Calais omkring 22 mil norr om Paris. Det är den största gruvolyckan i Europa i människoliv räknat och den näst största i historien. Bara olyckan i Benxihu i Kina 1942 var större. Den krävde 1549 dödsoffer. Under timmarna efter olyckan i Courrières lyckades omkring 600 överlevande ta sig upp till markytan. Så sent som tre veckor senare hittas 13 överlevande som har varit instängda i rasmassorna. Den siste överlevande räddades den 4 april. Gruvinspektören Monsieur Delafond skrev i sin rapport om olyckan: ”Den främsta orsaken till katastrofen i Courrières kan inte fastställas med absolut säkerhet. Detta är vanligtvis vad som händer vid katastrofer, där alla vittnen till händelsen är försvunna".

Bilden: Tidningsillustration efter olyckan.

 


 

Fotbollen för brutal för GAIS i början

Den 11 mars 1894 bildades den svenska sportklubben Göteborgs Atlet- och Idrottssällskap (GAIS) på Edlunds konditori och café på Storgatan 7 i Göteborg. Vid grundandet hade sällskapet sju medlemmar. Charles Johansson blev dess förste ordförande. Syftet var att man ska anordna övningar och tävlingar i ”allmän idrott, brottning och viktlyftning”.  

Det dröjde till 1897 innan fotboll togs upp på programmet. Många röster i klubben höjdes för att fotbollen var för brutal för att passa hos dem. 1919 blev GAIS hursomhelst för första gången svenska mästare i fotboll. I finalen besegrades favoriten Djurgården med 4–1. Man vann på nytt Svenska mästerskapet 1922. Gais vann den första Allsvenskan säsongen 1924/1925 men då korades inte vinnarna av Allsvenskan till svenska mästare. Klubben vann även säsongen 1927. Inte heller den gången fick man titeln svenska mästare. 1931 och 1954 fick laget dock SM-tecknet.

 

 


Gilla sidan:
Nu räcker det